A R C H I W U M
2014-2015
DZIEŃ DIAGNOZOWANIA GOTOWOŚCI DO NAUKI MATEMATYKI U DZIECI 5-6 LETNICH
PODSUMOWANIE
Okres przedszkolny to niezwykle intensywny czas
przygotowywania się dziecka do rozpoczęcia edukacji szkolnej, również w
zakresie matematyki.
Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna w Nowym Dworze Gdańskim zorganizowała „Dzień
diagnozowania gotowości do nauki matematyki u dzieci 5-6 letnich”, który
przypadał 25.02.2015r. Z uwagi na bardzo duże zainteresowanie rodziców dzieci 5
i 6 letnich badaniami przesiewowymi w zakresie gotowości matematycznej objęto
dzieci również w miesiącu marcu.
Badania przesiewowe zostały
przeprowadzone wśród dzieci z przedszkoli, zespołów szkół i zespołów
szkolno-przedszkolnych z terenu powiatu nowodworskiego. Pedagodzy Poradni
Psychologiczno - Pedagogicznej w Nowym Dworze Gdańskim przeprowadzili badania
przesiewowe pod kątem rozwoju tych sfer funkcjonowania poznawczego, których
ocena ma kluczowe znaczenie w kontekście diagnozy przygotowania do nauki
matematyki. Badanie wykonano wybranymi
próbami „Skali Gotowości Matematycznej i Ryzyka Dyskalkulii” (PTPiP Gdańsk).
Łącznie powyższymi
badaniami objęto 57 dzieci, w tym:
Próby badawcze obejmowały
takie umiejętności jak:
Wśród badanych dzieci
najwyższe wyniki uzyskano wśród wszystkich grup w zakresie klasyfikowania
(grupowania obiektów w sensowny sposób, zgodnie ze wskazana kategorią),
porównywania wielkości, znajomości pór roku i orientacji. Słabe były wyniki
osiągane w odniesieniu do znajomości pór dnia, miesięcy. Orientacja w schemacie
ciała lepsza była wśród dzieci w starszym wieku.
Myślenie operacyjne
(wykształca się u dzieci od 6r.ż) pojawiało się już w przypadku badanych dzieci
w młodszym wieku (co może świadczyć o dobrych predyspozycjach do nauki
matematyki, jak również o stymulacji środowiska rodzinnego i przedszkolnego). Pozostałe
grupy dzieci osiągały w tym zakresie przeciętne wyniki, cześć spośród nich
wykształcone miało myślenie operacyjne na niskim poziomie.
Większość dzieci uzyskało
adekwatne do wieku wyniki w zakresie dodawania i odejmowania, natomiast słabsze
w odniesieniu do znaków relacji.
Bardzo dobrze
wykształcone były: szacowanie, dobrze i bardzo dobrze znajomość cyfr (już
dzieci z najmłodszej grupy wiekowej potrafiły nazwać cyfry 1-20). Pewne
trudności pojawiały się w zakresie przeliczania (zwłaszcza wśród młodszych
dzieci) i dotyczyły umiejętności przeliczania obiektów 1-20 oraz rozróżniania
błędnego liczenia od poprawnego.
Większość dzieci
poprawnie wskazywało i nazywało figury geometryczne, sporadycznie zdarzało się,
że dziecko pomimo prawidłowego nazwania, źle wskazywało daną figurę.
Po zakończonym badaniu rodzice uzyskali
informacje zwrotne na temat mocnych stron dziecka, a także wskazówki jak
doskonalić osłabione umiejętności.
Należy podkreślić duże zainteresowanie dzieci
przeprowadzonymi próbami badawczymi oraz zadowolenie z osiąganych efektów
własnej pracy.
Wskazane jest kontynuowanie przesiewowych badań
w zakresie gotowości matematycznej.
OPRACOWAŁA: JOANNA RYZENWEBER
REKRUTACJA NOWYCH UCZESTNIKÓW PROGRAMU
„ ZDOLNI
Z POMORZA”
Proces rekrutacji uczniów odbywa się
tak, jak w latach poprzednich i składa się z dwóch etapów:
I etap: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
przeprowadzi badania, na podstawie których Komisja Rekrutacyjna
zakwalifikuje uczniów do dalszego etapu.
II etap: Test uzdolnień kierunkowych z
zakresu matematyki, fizyki i informatyki. Wyniki testu uzdolnień kierunkowych
będą decydowały o ostatecznym zakwalifikowaniu uczniów do projektu.
Zapraszamy
.......................................................................................................................................................................................
SPOSTRZEŻENIA I WNIOSKI
Z PRZEPROWADZONYCH W ROKU SZKOLNYM 2014-15
LOGOPEDYCZNYCH BADAŃ PRZESIEWOWYCH
Zespół Samokształceniowy Logopedów
dokonał kolejnej analizy wyników badań przesiewowych, dotyczących stanu rozwoju
mowy dzieci z podległych placówek oświatowych.
Przesiewowe badania logopedyczne przeprowadzane
są każdego roku, dotyczą one głównie dzieci 5 i 6 - letnich, ale także 3, 4
latków. Również w miarę zapotrzebowania badaniami przesiewowymi mogą zostać
objęte dzieci z młodszych klas szkolnych (jak to miało miejsce również w tym
roku szkolnym, na prośbę nauczyciela). Przesiewowe badania logopedyczne dotyczą
również słuchu. Wykonywane są one multimedialnym programem logopedycznym
„Słyszę”.
W bieżącym roku szkolnym zostało objętych
logopedycznymi badaniami przesiewowymi 540
dzieci w tym:
Wady
wymowy stwierdzono u 434 dzieci, co stanowi 80,37 %.
W bieżącym roku szkolnym
zaobserwowano zjawisko dość znacznego
wzrostu liczby dzieci z wadami wymowy, w porównaniu z rokiem poprzednim
(57,8 %).
Zjawisko to prawdopodobnie związane
jest z objęciem badaniami przesiewowymi coraz większej ilości dzieci młodszych
(3, 4-latków), u których zaburzenia
występują bardzo często.
Najczęściej, jak co roku, występującymi
wadami wymowy u dzieci, które zostały wyłonione w ramach badań przesiewowych
są: seplenienia proste (w tym rozwojowe); seplenienia międzyzębowe,
szeplenienia, rotacyzmy (nieprawidłowa wymowa „r”), kappacyzm i gammacyzm i
odwrotnie zamiana głosek k, g na t, d, nieprawidłowa wymowa głoski l. Często
spotykane nieprawidłowości dotyczą też wymowy głosek dźwięcznych takich jak: g,
w, d, z, dz, ź, dź, ż, dż, które zamieniane są na ich bezdźwięczne
odpowiedniki: k, f, d, s, c, ś, ć, sz, cz. Zdarza się, że zaburzenia te
występują u dzieci łącznie tj. w sposób złożony (dyslalie). Pojawia się również
wiele uproszczeń głoskowo – sylabowych. Zdiagnozowano również 4 przypadki
jąkania. Coraz częściej u dzieci młodszych diagnozujemy opóźniony rozwój mowy.
Bardzo często obok zaburzeń mowy pojawiają się nieprawidłowości związane z
połykaniem, oddychaniem oraz wadami zgryzu. Jedną z konsekwencji tych objawów
jest obniżenie wyrazistości mowy.
Badania przesiewowe słuchu zostały przeprowadzone u 48 dzieci w następujących grupach
wiekowych:
- 4-latków - 5
- 5-latków - 35
- 6-latków - 7
- Kl. II - 1
Dzieci,
u których stwierdzono nieprawidłowości słuchu (15 osób), zostały skierowane na
dalsze badania specjalistyczne, celem określenia przyczyny niedosłuchu.
DZIEŃ MATEMATYKI W POWIECIE NOWODWORSKIM
Informacja dla
rodziców dzieci 5-6-letnich
DROGI
RODZICU
25.02.2015 r. w godzinach od 8.00 do 17.00
Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna
w Nowym Dworze Gdańskim
ul. 3 Maja
Zaprasza na:
„Dzień diagnozowania gotowości do nauki matematyki u dzieci 5-6 letnich”.
Rodzic uzyska:
► informacje o rozwoju funkcji poznawczych i
kompetencji matematycznych swojego dziecka,
►wskazówki do pracy nad słabszymi stronami
swojego dziecka.
Konieczna
wcześniejsza rejestracja telefoniczna pod numerem :
55 247 22 82
SERDECZNIE ZAPRASZAMY
........................................................................................................................................................Innowacja pedagogiczna
ZAJĘCIA WSPIERAJĄCE ROZWÓJ DZIECI
ZDOLNYCH
„ BĘDĘ MISTRZEM’’
DLA UCZNIÓW KLASY II LUB III SZKOŁY PODSTAWOWEJ
OPRACOWANIE I PROWADZENIE: GRAŻYNA SZMIT
Czas trwania: rok szkolny 2014- 2015
Kierując się tym stwierdzeniem w naszej poradni psychologiczno- pedagogicznej dążymy do tego, aby dzieci uzdolnione miały możliwość rozwijania zainteresowań, swojej twórczości i aktywności oraz odkrywania swoich pasji. Stąd proponowane dla nich zajęcia pozalekcyjne. Z drugiej strony przywiązujemy wagę do tego, aby jak najwcześniej zdiagnozować uczniów szczególnie uzdolnionych, co pozwala nam szybko odpowiadać na ich potrzeby edukacyjne, opracowywać programy i plany działań oraz stwarzać im takie warunki, aby wykorzystali maksymalnie swój potencjał i talenty osiągając sukcesy.
Osoby zdolne funkcjonowały w społeczeństwie od
zawsze. Dziecko zdolne jest dociekliwe i niezależne, potrafi skupić
uwagę na problemie lub zadaniu, ale z drugiej strony wykazuje takie cechy,
które nie budzą sympatii w grupie rówieśniczej, np. ma duże poczucie własnej
wartości, czuje potrzebę dominacji, kierowania grupą. Często jest zarozumiałe,
lekceważąco traktuje kolegów, a ponadto cechuje się chwiejnością emocjonalną.
Uczniowie uzdolnieni wyróżniają się w nauce, otrzymują bardzo dobre i celujące
oceny, bardzo szybko przyswajają wiadomości bez większego wysiłku
intelektualnego.
OPIS
ZASAD INNOWACJI
Zajęcia z dziećmi zdolnymi będą odbywały się na terenie Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Nowym Dworze Gdańskim. Realizowane będą w formie ćwiczeń warsztatowych
Kryteria naboru
dzieci na zajęcia:
- wniosek
rodzica o objęcie dziecka zajęciami na
terenie poradni,
- rozmowy z rodzicami, nauczycielami i pedagogiem szkolnym,
- analiza dotychczasowych osiągnięć dziecka.
Liczba grup
warsztatowych:
- 1 grupa uczniów- 6- 8 osób, będą mogli mieć kontakt z prowadzącym
możliwość stosowania różnorodnych pomoc
Liczba
przewidywanych spotkań:
- dzieci – 20
zajęć po 1 godzinie, raz w tygodniu ( cały rok szkolny),
- rodzice - 1
spotkanie- 1 godzina : prelekcja nt. „
Dzieci zdolne’’, ankieta,
- 1 spotkanie- 1 godzina:
podsumowanie pracy z dziećmi,
- indywidualne konsultacje, zajęcia otwarte.
- nauczyciele,
pedagog szkolny - 2 spotkanie- 1 godzina : prelekcja nt. „ Dzieci zdolne’’,
wyłonienie dzieci na zajęcia, ankieta oraz 1
spotkanie – podsumowanie pracy z dziećmi.
Przez cały okres (
rok szkolny) realizowania programu –
indywidualne konsultacje.
Na zajęciach dzieci mają zapewnioną swobodę i
bezpieczną atmosferę pracy twórczej. Uczestnicy mają warunki do gier, zabaw,
indywidualnej i grupowej pracy. Samodzielnie zbierają informację z różnych
źródeł, wyrażają swoje odczucia, twórczej ekspresji w różnych dziedzinach
aktywności.
Program
przewiduje następujące formy pracy:
a) praca indywidualna – dziecko
samodzielne wykonuje czynność
b) praca grupowa, dzieci pracują w
jednorazowych grupach
W ogólnych założeniach praca z uczniem zdolnym ma na celu rozwijanie ich
zdolności i zainteresowań. Są to działania nastawione na:
- stwarzanie możliwości rozwoju ich
zainteresowań,
- pobudzanie aktywności umysłowej uczniów, wyobraźni, fantazji,
- motywowanie dzieci do
wykorzystania swoich uzdolnień do dalszej pracy,
- przyzwyczajanie uczniów do samodzielnego rozwiązywania problemów, z
wykorzystaniem posiadanej wiedzy,
- doskonalenie koncentracji uwagi,
- kształcenie pomysłowości,
krytycyzmu, szybkości podejmowania decyzji,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej,
twórczego działania i samodzielności.
W/w cele umożliwiają dzieciom wyzwolenie aktywności twórczej, gromadzenie
doświadczeń i przeżyć estetycznych, artystycznych i społecznych. Rozwijają
wyobraźnię dziecka i jego kreatywność. Wpływają na rozwój jego osobowości,
umożliwiają wypowiedź w różnych rodzajach ekspresji.
Przewidywane efekty:
Dzieci powinny:
-Być otwartymi na zadania „ dziwne’’ i nietypowe.
-Umieć rozwiązywać
nurtujące ich problemy w sposób twórczy
-Rozwijać swoje
zainteresowania
-Umieć
współpracować w grupie, dzielić się swoimi doświadczeniami.
Istnieje
coś bardziej niespotykanego,
Coś o wiele lepszego niż zdolności.
To jest
zdolność rozpoznawania zdolności.
Elbert Humbrat
(
psycholog)
16. 10. 2014.
godz.
12.00- 15.00
Poradnia Pedagogiczno- Psychologiczna
w Nowym Dworze Gdańskim
ul. 3-go Maja 6, 82- 100 Nowy Dwór Gdański
tel. 55 247 22 82
/poradnia/
Dyżur pełni: Katarzyna
Wota- mediator /tel. 603535444/
.....................................................................................................................................................
MEDIACJA- SZANSA NA POROZUMIENIE.
Kiedy warto skorzystać z mediacji?
Mediacje rodzinne- gdy Państwo, jako
rodzice podjęliście decyzję o rozstaniu
i potrzebujecie uzgodnić sprawy wychowania i opieki nad dziećmi w przyszłości;
gdy istnieje potrzeba innych ważnych ustaleń w rodzinie. Wypracowane
porozumienie (spisany plan opieki wychowawczej lub inną ugodę) można
przedstawić w sądzie.
Mediacje w środowisku szkolnym- w
konfliktach pomiędzy uczniami, nauczycielami, nadzorem pedagogicznym, ale także
między rodzicami, i innych sytuacjach, w których trudno porozumiewać się i
dokonać ważnych ustaleń.
Co robi mediator?
Mediator
prowadzi spotkanie według sprawdzonej procedury- wyjaśnia zasady mediacji,
umożliwia prezentację racji i stanowisk, dba o sprawny przepływ informacji,
motywuje do poszukiwania rozwiązań, wspiera w określaniu rzeczywistych potrzeb
obu stron, czuwa nad konstruowaniem realnego, zgodnego z prawem porozumienia.
Czego mediator NIE robi?
Mediator NIE namawia do zgody, w tym
rezygnacji z planów.
Mediator NIE zgłasza propozycji
ugody.
Mediator NIE ocenia, NIE radzi i NIE
opiniuje.
Z czym przyjść na mediację?
Przede wszystkim w dobrej woli w
celu szukania porozumienia.
Ile trwa mediacja i gdzie się odbywa?
Zazwyczaj
mediacje odbywają się w postaci paru spotkań /rodzinne/. Każda sprawa
traktowana jest indywidualnie, a rzeczywisty czas mediacji zależny jest
od realnych potrzeb stron- możliwe jest więc także tylko jedno spotkanie.