• Strona główna





A R C H I W U M

2014-2015

DZIEŃ DIAGNOZOWANIA GOTOWOŚCI  DO NAUKI MATEMATYKI  U DZIECI  5-6 LETNICH

PODSUMOWANIE

 

 

Okres przedszkolny to niezwykle intensywny czas przygotowywania się dziecka do rozpoczęcia edukacji szkolnej, również w zakresie matematyki.

 

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Nowym Dworze Gdańskim zorganizowała „Dzień diagnozowania gotowości do nauki matematyki u  dzieci 5-6 letnich”, który przypadał 25.02.2015r. Z uwagi na bardzo duże zainteresowanie rodziców dzieci 5 i 6 letnich badaniami przesiewowymi w zakresie gotowości matematycznej objęto dzieci również w miesiącu marcu.

Badania przesiewowe zostały przeprowadzone wśród dzieci z przedszkoli, zespołów szkół i zespołów szkolno-przedszkolnych z terenu powiatu nowodworskiego. Pedagodzy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Nowym Dworze Gdańskim przeprowadzili badania przesiewowe pod kątem rozwoju tych sfer funkcjonowania poznawczego, których ocena ma kluczowe znaczenie w kontekście diagnozy przygotowania do nauki matematyki.  Badanie wykonano wybranymi próbami „Skali Gotowości Matematycznej i Ryzyka Dyskalkulii” (PTPiP Gdańsk).

Łącznie powyższymi badaniami objęto 57 dzieci, w tym:

Ø  17 dzieci w wieku 4,7-5,5r.ż.,

Ø  15 dzieci w wieku 5,6-5,11r.ż.,

Ø  16 dzieci w wieku 6,0-6,5r.ż.,

Ø  7 dzieci w wieku 6,6-6,11r.ż.,

Ø  Dodatkowo badanie wykonano u 2 dzieci w wieku 7.0 – 7,5r.ż.

 

Próby badawcze obejmowały takie umiejętności jak:

·         Myślenie -  w którego skład wchodziły podtesty: znajomość pór roku, znajomość pór dnia, znajomość dni tygodnia i miesięcy, orientacja (w kierunkach i przestrzeni), orientacja w schemacie ciała, klasyfikowanie, myślenie operacyjne i porównywanie wielkości.

Wśród badanych dzieci najwyższe wyniki uzyskano wśród wszystkich grup w zakresie klasyfikowania (grupowania obiektów w sensowny sposób, zgodnie ze wskazana kategorią), porównywania wielkości, znajomości pór roku i orientacji. Słabe były wyniki osiągane w odniesieniu do znajomości pór dnia, miesięcy. Orientacja w schemacie ciała lepsza była wśród dzieci w starszym wieku.

Myślenie operacyjne (wykształca się u dzieci od 6r.ż) pojawiało się już w przypadku badanych dzieci w młodszym wieku (co może świadczyć o dobrych predyspozycjach do nauki matematyki, jak również o stymulacji środowiska rodzinnego i przedszkolnego). Pozostałe grupy dzieci osiągały w tym zakresie przeciętne wyniki, cześć spośród nich wykształcone miało myślenie operacyjne na niskim poziomie.

·         Działania matematyczne – obejmowały podtesty: znaki relacji, dodawanie, odejmowanie.

Większość dzieci uzyskało adekwatne do wieku wyniki w zakresie dodawania i odejmowania, natomiast słabsze w odniesieniu do znaków relacji.

·         Operacje  w odniesieniu do: przeliczania, znajomości cyfr i szacowania.

Bardzo dobrze wykształcone były: szacowanie, dobrze i bardzo dobrze znajomość cyfr (już dzieci z najmłodszej grupy wiekowej potrafiły nazwać cyfry 1-20). Pewne trudności pojawiały się w zakresie przeliczania (zwłaszcza wśród młodszych dzieci) i dotyczyły umiejętności przeliczania obiektów 1-20 oraz rozróżniania błędnego liczenia od poprawnego.

·         Figury geometryczne – nazywanie figur, wskazywanie figur.

Większość dzieci poprawnie wskazywało i nazywało figury geometryczne, sporadycznie zdarzało się, że dziecko pomimo prawidłowego nazwania, źle wskazywało daną figurę.

 

Po zakończonym badaniu rodzice uzyskali informacje zwrotne na temat mocnych stron dziecka, a także wskazówki jak doskonalić osłabione umiejętności.

Należy podkreślić duże zainteresowanie dzieci przeprowadzonymi próbami badawczymi oraz zadowolenie z osiąganych efektów własnej pracy.

Wskazane jest kontynuowanie przesiewowych badań w zakresie gotowości matematycznej.

 

                                                                      OPRACOWAŁA: JOANNA RYZENWEBER

 

 ................................................................................................................................................................................................................

                                  REKRUTACJA  NOWYCH   UCZESTNIKÓW PROGRAMU

                                         „ ZDOLNI Z POMORZA”                                                                                

 

 Zdolne dzieci   Nowy nabór będzie dotyczył uczniów, którzy w roku szkolnym   2014/15 uczęszczają do VI klasy szkoły  podstawowej. Należy złożyć nominację (uczeń może być nominowany przez dyrektora szkoły, rodziców, wychowawców, krewnych – jednym słowem przez każdą osobę, która widzi w uczniu potencjał naukowy) do Lokalnego Centrum Nauczania Kreatywnego do 31 maja 2015 roku.

       Proces rekrutacji uczniów odbywa się tak, jak w latach poprzednich i  składa się z dwóch etapów:

I etap: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna przeprowadzi badania, na podstawie których Komisja Rekrutacyjna  zakwalifikuje  uczniów do dalszego etapu.

II etap: Test uzdolnień kierunkowych z zakresu matematyki, fizyki i informatyki. Wyniki testu uzdolnień kierunkowych będą decydowały o  ostatecznym zakwalifikowaniu uczniów do projektu.

 

                                                                                           Zapraszamy

.......................................................................................................................................................................................

SPOSTRZEŻENIA I WNIOSKI
Z PRZEPROWADZONYCH  W ROKU SZKOLNYM 2014-15 
 LOGOPEDYCZNYCH BADAŃ  PRZESIEWOWYCH

 

 Zespół Samokształceniowy Logopedów dokonał kolejnej analizy wyników badań przesiewowych, dotyczących stanu rozwoju mowy dzieci z podległych placówek oświatowych.

Przesiewowe badania logopedyczne przeprowadzane są każdego roku, dotyczą one głównie dzieci 5 i 6 - letnich, ale także 3, 4 latków. Również w miarę zapotrzebowania badaniami przesiewowymi mogą zostać objęte dzieci z młodszych klas szkolnych (jak to miało miejsce również w tym roku szkolnym, na prośbę nauczyciela). Przesiewowe badania logopedyczne dotyczą również słuchu. Wykonywane są one multimedialnym programem logopedycznym „Słyszę”.

W  bieżącym roku szkolnym zostało objętych logopedycznymi badaniami przesiewowymi 540 dzieci w tym:

-        3-latków -   19

-        4-latków -   53

-        5, 6 -latków -  459

-        7-latków -      9

Wady wymowy stwierdzono u 434  dzieci, co stanowi 80,37 %.

            W bieżącym roku szkolnym zaobserwowano zjawisko dość znacznego wzrostu liczby dzieci z wadami wymowy, w porównaniu z rokiem poprzednim (57,8 %).

            Zjawisko to prawdopodobnie związane jest z objęciem badaniami przesiewowymi coraz większej ilości dzieci młodszych (3, 4-latków), u  których zaburzenia występują bardzo często.

Najczęściej, jak co roku, występującymi wadami wymowy u dzieci, które zostały wyłonione w ramach badań przesiewowych są: seplenienia proste (w tym rozwojowe); seplenienia międzyzębowe, szeplenienia, rotacyzmy (nieprawidłowa wymowa „r”), kappacyzm i gammacyzm i odwrotnie zamiana głosek k, g na t, d, nieprawidłowa wymowa głoski l. Często spotykane nieprawidłowości dotyczą też wymowy głosek dźwięcznych takich jak: g, w, d, z, dz, ź, dź, ż, dż, które zamieniane są na ich bezdźwięczne odpowiedniki: k, f, d, s, c, ś, ć, sz, cz. Zdarza się, że zaburzenia te występują u dzieci łącznie tj. w sposób złożony (dyslalie). Pojawia się również wiele uproszczeń głoskowo – sylabowych. Zdiagnozowano również 4 przypadki jąkania. Coraz częściej u dzieci młodszych diagnozujemy opóźniony rozwój mowy. Bardzo często obok zaburzeń mowy pojawiają się nieprawidłowości związane z połykaniem, oddychaniem oraz wadami zgryzu. Jedną z konsekwencji tych objawów jest obniżenie wyrazistości mowy.

Badania przesiewowe słuchu zostały przeprowadzone u 48 dzieci w następujących grupach wiekowych:

  • 4-latków - 5
  • 5-latków - 35
  • 6-latków - 7
  • Kl. II - 1

Dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości słuchu (15 osób), zostały skierowane na dalsze badania specjalistyczne, celem określenia przyczyny niedosłuchu.

Spostrzeżeniami po przeprowadzonych badaniach przesiewowych, logopedzi dzielą się z wychowawcami i rodzicami. Uczulamy szczególnie rodziców tych dzieci   u których etiologia zaburzeń mowy wykracza poza czynnik rozwojowy, by nie zwlekali z podjęciem terapii logopedycznej, gdyż często wady wymowy są przyczyną trudności szkolnych oraz trudności w kontaktach z innymi osobami

.......................................................................................................................................................

DZIEŃ MATEMATYKI W POWIECIE NOWODWORSKIM

 

Informacja dla rodziców dzieci 5-6-letnich

 

DROGI RODZICU

25.02.2015 r. w godzinach od 8.00 do 17.00

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Nowym Dworze Gdańskim
ul. 3 Maja

Zaprasza na:

  „Dzień diagnozowania gotowości do nauki matematyki u  dzieci 5-6 letnich”.

 m

Rodzic uzyska:

  ► informacje o rozwoju funkcji poznawczych i kompetencji matematycznych swojego dziecka,

►wskazówki do pracy nad słabszymi stronami swojego dziecka.

 

Konieczna wcześniejsza rejestracja telefoniczna pod numerem :

 55 247 22 82

SERDECZNIE ZAPRASZAMY

........................................................................................................................................................

Innowacja pedagogiczna

 

ZAJĘCIA WSPIERAJĄCE ROZWÓJ DZIECI ZDOLNYCH

 

„ BĘDĘ  MISTRZEM’’

http://akademiaintelektu.com/edytor/userfiles/392455563.jpg

 

DLA UCZNIÓW KLASY II  LUB III SZKOŁY PODSTAWOWEJ

 

OPRACOWANIE I PROWADZENIE: GRAŻYNA SZMIT

 

Czas trwania: rok szkolny 2014- 2015

Devid Lewis stwierdził „Dziecko rodzi się wszechstronnie uzdolnione, z pełną możliwością rozwoju we wszystkich kierunkach, potencjalną wybitną inteligencją i zadatkami na rozwijanie wielkiej twórczości oraz dużym talentem społecznym. Trzeba stworzyć mu możliwości ich maksymalnego rozwoju”.
     
Kierując się tym stwierdzeniem w naszej poradni psychologiczno- pedagogicznej  dążymy do tego, aby dzieci   uzdolnione miały możliwość rozwijania zainteresowań, swojej  twórczości i aktywności  oraz odkrywania swoich pasji. Stąd proponowane dla nich  zajęcia pozalekcyjne. Z drugiej strony przywiązujemy wagę do tego, aby jak najwcześniej zdiagnozować uczniów szczególnie uzdolnionych, co pozwala nam szybko odpowiadać na ich potrzeby edukacyjne, opracowywać programy i plany działań oraz stwarzać im takie warunki, aby wykorzystali maksymalnie swój potencjał i talenty  osiągając sukcesy. 

   Osoby zdolne funkcjonowały w społeczeństwie od zawsze.  Dziecko zdolne jest dociekliwe i niezależne, potrafi skupić uwagę na problemie lub zadaniu, ale z drugiej strony wykazuje takie cechy, które nie budzą sympatii w grupie rówieśniczej, np. ma duże poczucie własnej wartości, czuje potrzebę dominacji, kierowania grupą. Często jest zarozumiałe, lekceważąco traktuje kolegów, a ponadto cechuje się chwiejnością emocjonalną. Uczniowie uzdolnieni wyróżniają się w nauce, otrzymują bardzo dobre i celujące oceny, bardzo szybko przyswajają wiadomości bez większego wysiłku intelektualnego.

OPIS ZASAD INNOWACJI    

Dzieci w pierwszym etapie edukacyjnym wykazują się znacznie bogatsza wyobraźnią oraz wydają sie bardziej twórcze niz dzieci w klasach wyższych. Ich rozwój może być zahamowany, gdyz uczniowie walcza o akceptację w grupie rowieśniczej, dostosowując się do ustalonych przez kolegów wzorców. Jeśli szybko nie nastąpi   identyfikacja ich  uzdolnień oraz stymulacja ( pobudzanie)   może nastąpićzdecydowany spadek wyników w nauce, tzw. okres „ kryzysu czwartej klasy’’. Dzieci wdrożone do twórczego myślenia na początku kariery szkolnej nabierają nawyków samodzielnej, twórczej aktywności w różnych dziedzinach. Dlatego należy wpływać na ich wszechstronny rozwój.
Głównym założeniem proponowanego przeze mnie  programu jest wychodzenie naprzeciw potrzebom dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, rozwijanie, wspomaganie i ukierunkowanie zdolności dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami. A także umożliwianie, wyzwalanie i podtrzymywanie spontanicznej aktywności dziecka, sprzyjanie uaktywnianiu się jego potencjału intelektualnego i twórczego, a tym samym umożliwianie realizowania się indywidualnej linii rozwojowej. Program  ma charakter  stymulacyjny. Został  opracowany z myślą  o uczniach , którzy nie boją sie rozwiązywania problemów oraz ciesza się z każdego najmniejszego sukcesu. Służy  do rozwijania zdolności i zainteresowań dzieci, wspierania ich działań w poszerzaniu wiadomości i umiejętności.Umożliwia dzieciom wyzwolenie aktywności twórczej, gromadzenie doswiadczen i przeżyć estetycznych, artystycznych i społecznych. Rozwija ich wyobraźnię i kteatywność.

Program jest zaprojektowany dla dzieci o przyspieszonym rozwoju z młodszych klas szkoły podstawowej, to jest od klasy II do klasy III, które opanowały dobrze technikę pisania i czytania.   

  Zajęcia z dziećmi zdolnymi będą odbywały się na terenie Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Nowym Dworze Gdańskim. Realizowane będą w formie ćwiczeń warsztatowych

Kryteria naboru dzieci na zajęcia:

- wniosek rodzica  o objęcie dziecka zajęciami na terenie poradni,
-  rozmowy z rodzicami,  nauczycielami i pedagogiem szkolnym,
- analiza  dotychczasowych osiągnięć dziecka.

Liczba grup warsztatowych:

- 1 grupa uczniów- 6- 8 osób, będą mogli mieć kontakt z prowadzącym 
możliwość stosowania różnorodnych pomoc

Liczba przewidywanych spotkań:

- dzieci – 20 zajęć po 1 godzinie, raz w tygodniu ( cały rok szkolny),
- rodzice - 1 spotkanie- 1 godzina :  prelekcja nt. „ Dzieci zdolne’’, ankieta,
               - 1 spotkanie- 1 godzina: podsumowanie pracy z dziećmi,
               
-  indywidualne konsultacje, zajęcia otwarte.
- nauczyciele, pedagog szkolny - 2 spotkanie- 1 godzina : prelekcja nt. „ Dzieci zdolne’’,
  wyłonienie dzieci na zajęcia, ankieta oraz 1 spotkanie – podsumowanie pracy z dziećmi.

Przez cały okres ( rok szkolny)  realizowania programu – indywidualne konsultacje.

Na zajęciach dzieci mają zapewnioną swobodę i bezpieczną atmosferę pracy twórczej. Uczestnicy mają warunki do gier, zabaw, indywidualnej i grupowej pracy. Samodzielnie zbierają informację z różnych źródeł, wyrażają swoje odczucia, twórczej ekspresji w różnych dziedzinach aktywności.

Program przewiduje następujące formy pracy:

        a) praca indywidualna – dziecko samodzielne wykonuje czynność
        b) praca grupowa, dzieci pracują w jednorazowych grupach

W ogólnych założeniach praca z uczniem zdolnym ma na celu rozwijanie ich zdolności i zainteresowań. Są to działania nastawione na:

-  stwarzanie możliwości rozwoju ich zainteresowań,

-  pobudzanie aktywności  umysłowej uczniów, wyobraźni, fantazji,

-  motywowanie dzieci do wykorzystania swoich uzdolnień do dalszej pracy,

- przyzwyczajanie uczniów do samodzielnego rozwiązywania problemów, z wykorzystaniem posiadanej wiedzy,

-  doskonalenie koncentracji uwagi,

-  kształcenie pomysłowości, krytycyzmu, szybkości podejmowania decyzji,

-  rozbudzanie ciekawości poznawczej, twórczego działania i samodzielności.

W/w cele umożliwiają dzieciom wyzwolenie aktywności twórczej, gromadzenie doświadczeń i przeżyć estetycznych, artystycznych i społecznych. Rozwijają wyobraźnię dziecka i jego kreatywność. Wpływają na rozwój jego osobowości, umożliwiają wypowiedź w różnych rodzajach ekspresji.

Przewidywane efekty:

Dzieci powinny:

                               -Odważnie mierzyć się z zadaniami, które są dla nich  trudne.
                                          -Być otwartymi na zadania „ dziwne’’ i nietypowe.

               -Umieć rozwiązywać nurtujące ich problemy w sposób twórczy
         -Rozwijać swoje zainteresowania.
         -Umieć współpracować w grupie, dzielić się swoimi doświadczeniami.

                                                                                Istnieje coś bardziej niespotykanego,

                                                                               Coś o wiele lepszego niż zdolności.

                                                                         To jest zdolność rozpoznawania zdolności.

                                                                                                                 Elbert Humbrat

                                                                                                                      ( psycholog)

.........................................................................................................................................................

                Zapytaj mediatora !

 1

 

  Jeśli szukasz informacji na temat rozwiązywania konfliktów, chcesz dowiedzieć się, czym są mediacje, kiedy i gdzie warto z nich skorzystać- ZAPRASZAMY!

16. 10. 2014.

godz. 12.00- 15.00

 

Poradnia Pedagogiczno- Psychologiczna
w Nowym Dworze Gdańskim

 

ul. 3-go Maja 6, 82- 100 Nowy Dwór Gdański

tel. 55 247 22 82 /poradnia/

Dyżur pełni: Katarzyna Wota- mediator /tel. 603535444/

.

.....................................................................................................................................................

MEDIACJA- SZANSA NA POROZUMIENIE.
 

Kiedy warto skorzystać z mediacji?

            Mediacje rodzinne- gdy Państwo, jako rodzice podjęliście decyzję o rozstaniu
i potrzebujecie uzgodnić sprawy wychowania i opieki nad dziećmi w przyszłości;
gdy istnieje potrzeba innych ważnych ustaleń w rodzinie. Wypracowane porozumienie (spisany plan opieki wychowawczej lub inną ugodę) można przedstawić w sądzie.

            Mediacje w środowisku szkolnym- w konfliktach pomiędzy uczniami, nauczycielami, nadzorem pedagogicznym, ale także między rodzicami, i innych sytuacjach, w których trudno porozumiewać się i dokonać ważnych ustaleń.

 

Co robi mediator?

            Mediator prowadzi spotkanie według sprawdzonej procedury- wyjaśnia zasady mediacji, umożliwia prezentację racji i stanowisk, dba o sprawny przepływ informacji, motywuje do poszukiwania rozwiązań, wspiera w określaniu rzeczywistych potrzeb obu stron, czuwa nad konstruowaniem realnego, zgodnego z prawem porozumienia.

Czego mediator NIE robi?

            Mediator NIE namawia do zgody, w tym rezygnacji z planów.

            Mediator NIE zgłasza propozycji ugody.

            Mediator NIE ocenia, NIE radzi i NIE opiniuje.

Z czym przyjść na mediację?

            Przede wszystkim w dobrej woli w celu szukania porozumienia.

Ile trwa mediacja i gdzie się odbywa?

            Zazwyczaj mediacje odbywają się w postaci paru spotkań /rodzinne/. Każda sprawa traktowana jest indywidualnie, a rzeczywisty czas mediacji zależny jest
od realnych potrzeb stron- możliwe jest więc także tylko jedno spotkanie.